Sådan fik jeg mit Svæveflyve certifikat

jj00001

Min historie starter reelt da jeg var helt lille og på en eller anden måde blev flyve-interesseret. Jeg har altid haft drømmen om at blive pilot, og vil gerne ende op med at flyve de store lækre jets. Men da jeg hørte nærmere om svæveflyvning, og fik det prøvet, var jeg solgt.

 

Inden jeg gik igang med svæveflyvning  var jeg simulator-freak kan man sige, og har fulgt bla. Microsoft Flight Simulator fra version 1 (mener jeg det var) og opefter, til nuværende (og desværre sidste!) version – Flight Simulator X, med ca alle de gadgets man kan tænke sig til.. Det holdte min interesse i live, indtil jeg en fødselsdag for nogen år siden fik en tur i svævefly af mine forældre. Der gik længe inden det lykkedes at få det aftalt og på plads – stedet hvor jeg opvoksede ligger 4 timers transport væk, så det var ikke nemt at få til at passe med vind og vejr også. Men en dag skulle det være – så jeg ringede til Aarhus Svæveflyveklub som på det tidspunkt i 2007 ikke havde sit eget tilholdssted (endnu), og de henviste mig til et par elever (Henrik Olesen & Peter Mortensen) som fløj fra Hammer (vest for Vejle/Horsens) – så kunne jeg køre med dem derned.

Det gjorde jeg en eftermiddag i august 2007, og dét var en spændende dag med masser af aktivitet fra Hammer. Jeg havde min første tur i en Janus (OY-LEX) med Kim Jakobsen fra Hammer – en gut der senere hen skulle vise sig at blive en af mine gode venner J Men jeg blev straks bidt af flyvningen da jeg efter tre starter som ialt gav mig en times tid i luften, allerede havde bragt mig til normen A2 – Fartkontrol. Med andre ord – jeg var nu hooked, og igang med uddannelsen..fedt!

De næste ture foregik fra Hammer, da der stadig ikke var noget i Tilst (ved Aarhus) – så det var 3 timer derned, og 3 timer hjem. Heldigvis gik der kun få måneder før første start på True Svæveflyveplads gik. Og så var skolingen med ét pludselig flyttet 1½ time tættere på. Jeg deltog som forsøg i "Fasttrack"-kursus, som går ud på at man har 1-6 flyvninger på motorsvævefly, for at lære de basale ting. Mange skolingsture i svævefly varer kun få minutter, så det er begrænset hvad man kan nå på den tid – udover at lave en god disponering & landingsrunde ;) Fasttrack for mit vedkommende gav mig ikke meget ny viden som sådan – jeg tog faktisk kurset for at få noget billig motorflyvning ;)

Flyvningen fra True foregik på alt fra Puchacz, ASK21, Twin Astir og sidst – en K7 som vi havde lånt af Kolding Flyveklub. En beslutning de i Kolding senere ville fortryde, viste det sig.

Udover en mængde forskellige fly, havde vi (og har stadig) mange gæste-instruktører på besøg. Det er spændende at møde nye instruktører og høre hvordan man gør tingene i andre klubber, samt at få udvidet sit netværk. Skolingsmæssigt har det både gode og små-irriterende elementer med sig. Det små-irriterende er at man ofte lige skal vise en ny gæste-instruktør at man altså godt kan det som man allerede har fået skrevet for – de skal lige have føling med ens flyvestil. Og på den måde kommer man ofte gennem nogen af de samme ting flere gange. Og det er så egentlig også det positive – det er jo flyveerfaring man får.

I 2007 nåede jeg således at få 14 starter og 2:20. Ikke så højt – men transporten var lidt dræbende når jeg skulle helt til Hammer. Jeg brugte dog vinteren på at læse teori på egen hånd. Jeg havde skaffet svæveflyvehåndbogen, og en del materiale fra teorien til motorflyvere, som jeg synes gav mig et rigtig godt indblik i flyvningens ædle kunst.

Vinteren 2007/2008 gik desværre ikke med teori som jeg håbede på, netop fordi den foregik i Vejle – og det betød 2x 3 timers transport per teoridag...umuligt når man arbejder på fuld tid i Aarhus!

Men foråret 2008 kom, og det betød en ny flyvesæson, denne gang fra True. Normerne fik jeg taget rimelig kvikt, og den 24. Juli 2008 gik jeg solo – fløj for første gang alene i den K7 som vi havde lånt. Det var super fedt, og herligt at have nået det niveau hvor man havde viden og erfaring nok til at flyve alene.

jj00002

Næste skridt var så typeomskoling til en SZD-51-1 Junior – i daglig tale bare Junior. Det er en fed lille ensædet levende flyver, der udover at være rigtig god som træningsflyver, desuden også må lave kunstflyvning. At man så som pilot skal have et kunstflyvningskursus før man må lave "unormale flyvestillinger" er så et andet kapitel.

De næste ca 100 flyvninger foregik så i Junioren i og omkring Aarhus. Det har været super godt at tøffe rundt i den. I forhold til K7'eren er Junioren meget mere levende at flyve – man mærker termikken bedre. Junioren har dog ikke et specielt godt glidetal (ca 1:35 – på en meters højde glider den 35 meter frem) – den flyver ikke så langt på højden, som man kunne ønske sig.

Det gik 2008 sæsonen med, og teorien kaldte om vinteren. Men jeg læste teorien hjemme af ren og skær nysgerrighed i løbet af vinteren 2007/2008. Den er ikke overvældende – men består af:

  • Love og Bestemmelser
  • Flyvelære
  • Aerodynamik
  • Menneskelig Ydeevne & Begrænsninger (aka MYB)
  • Instrument & Materialelære
  • Meteorologi

jj00003

Da jeg var så heldig at have fået en mængde uddannelsesmateriale (godt nok til PPL – privat pilote license) fra en tidligere kollega ved Cryptomathic, havde jeg allerede stiftet bekendtskab med flyvelære, aerodynamik og meteorologi. Det gav mig en god start på det – og S-teorien er ikke så svær, derfor ærgrede jeg mig over at man ikke længere kunne studere det hjemme, og så gå til prøven som dengang var i April 2008. Så jeg måtte vente til vinteren 2008/2009 før jeg kunne tage teorien.

Men vinteren kom – og jeg begyndte på S-teorien – og et engelsk radio-certifikat (såkaldt BEG). Så jeg havde rimelig travlt henover vinteren med Condor-flyvninger (svæveflyve-simulator), radio-undervisning & øvelser hjemme, samt S-teori – og vintervedligeholdelse på klubbens fly. På det tidspunkt havde jeg så intet arbejde – så jeg havde tiden til at studere og arbejde i klubben istedet, da der er en del arbejde om vinteren  med vedligehold af flyene.

Sæsonen 2009 startede i marts, og vi begyndte at flyve som tossede. Da K7'eren havde et havari i sommeren 2008, betød det at klubben skulle have et nyt skolefly. Og til det blev der indkøbt et splinternyt fly – en ASK21..verdens bedste to-sædede skolefly. Stabil, harmonisk og yderst behagelig at flyve! Den blev leveret et lille stykke tid efter påske, og jeg ærgrede mig en smule over at jeg nu kun fløj en-sædet. Men nu nyder jeg de ture jeg får i 21'eren ;)

jj00004

Jeg var efterhånden godt igennem uddannelsen – og skulle så have min udelanding, som består i en landing på en fremmed plads eller mark. Der blev haste-planlagt en stræk-tur til Viborg sent på eftermiddagen...og det vidste jeg godt ikke kunne lade sig gøre, så jeg vidste vi skulle udelande. Jeg kunne ikke holde mere end 250-300 meters højde mens jeg drev vestover – og det endte med at jeg satte flyveren pænt på en mark omkring 800m nordvest for pladsen. Det gik supergodt, og jeg fik samtidig lært at skille flyveren ad...

Næste skridt i uddannelsen var lokalflyvningsprøve, som giver rettighed til at flyve uden en foregående briefing – men stadig i glideafstand af pladsen. Det gik nemt, og blev egentlig mest gjort så at jeg var fri for at vente på briefing før flyvning. Ellers var det meningen at sende mig direkte til S-prøve, men da vi ikke selv har en S-kontrollant tilknyttet klubben, blev det besluttet at vente til det kunne lade sig gøre, og så lade mig flyve på lokalflyvning indtil videre.

I forbindelse med lokalflyvningsprøven blev jeg omskolet til en ASW-19b. Det er en ensædet flyver som jeg synes ret godt om. Den glider meget bedre, og har et glidetal på 1:38,5. Det giver mig en større aktionsradius...og er behagelig at flyve.

jj00005

I starten af juli fik jeg mulighed for at prøve at flyve strækture med udgangspunkt i Svæveflyvecenter Arnborg – danmarks navle for svæveflyvning. Og dette skulle foregå i en Duo Discus XLT – en SUPER lækker flyver med udfoldbar motor, god navigationscomputer...til en værdi af omkring 1.3 millioner gode danske kroner. Det blev til en 5 timers tur, desværre ikke en flyvetur som kunne deltage i den danske Termikliga – en sæson-betinget landskonkurrence for svæveflyvere hvor man konkurrerer på varighed, højdevinding og distance. Dette skyldtes at jeg ikke var i stand til at holde den oppe 100% uden brug af motoren. Måtte desværre folde motoren ud et par gange for at tage lidt højde på igen. Men det var en meget lærerig måde, og åbnede mine øjne for rigtig termikflyvning. Næste dag fik jeg en 1½ times flyvning – ikke helt så god, men det var nu stadig godt at flyve Duo Discus! Vi var flere fra klubben som straks synes at vi skal se at få fingrene i sådan en flyver til klubben..men vi mangler lige en sponsor eller en lotto-kupon med 7 rigtige...

Nu blev det så aftalt at S-prøven skulle stå d. 19 juli, hvor vi får en gæste-instruktør der tilfældigvis også er S-kontrollant. Og det er så i skrivende stund imorgen at det skal stå på. Meget spændende – og jeg glæder mig. Er kun en smule nervøs :o) Mine flyvestatistikker er således at jeg indtil nu, på 209 starter har fløjet:

  • ASK7
  • ASK13
  • ASK21
  • Janus
  • Puchacz
  • Twin Astir
  • SZD-51-1 Junior
  • SF25C-R Motorfalke
  • ASW19-B
  • Duo Discus XLT
  • Rhönlerche (veteranfly – faktisk ASK4)
  • 2G (veteranfly)
  • Super Dimona
  • Samt et ungarsk fly i Las Vegas..

Så blev det d. 19 – og lettere nervøs mødtes vi 3 der skulle til S-prøve i klubben og afventede instruktør Jakob Graae fra Sønderjysk flyveklub, som også er S-kontrollant. Da han kom havde han en lille opgave til os – vi skulle planlægge og afvikle en strækflyvning med vejrbriefing, papirværk og den slags. Det gik snildt, og vi havde styr på tingene ;)

Ole Gade & Kristian Hastrup var først gennem møllen med flyveturene, og fik deres S uden det store bøvl. Vi skulle hver især flyve 3 ture i den to-sædede ASK21, og to i en en-sædet – Junioren. De tre ture gik for mit vedkommende fint – havde tendens til stejl start, hvilket jeg tror kunne påskrives at jeg ikke var super vant til at flyve ASK21. På en af turene trak han luftbremser under starten, og hev i udløseren. En anden havde jeg pludselig fået defekte luftbremser der var låst halvt ude. Spændende situation ;) men det gik uden problemer. Alle mine fem ture blev til mærkelandinger inden for det mikroskopiske landingsfelt på ca 5x15 meter – pyh!

Så nu er næste skridt passagerflyvnings-tilladelse, strækflyvningskursus og kunstflyvningskursus...og det arbejder jeg på. Per september 2009 er jeg igang med omskoling til TMG – motorsvævefly. Her kan jeg få god viden om længere flyvninger, øve navigationsflyvning og holde min radio-snak i træning. Og så er det altså super fedt at dreje ind på finale bane 27 på billund lufthavn! Ikke noget man lige kommer til at prøve i et svævefly J Jeg har skrevet en historie om flyveturen – den kan læses på http://djj.dk

Men der er nu intet som at kurve termik med  musvågerne i 900 meters højde uden anden støj end vinden omkring en...og flyve mellem skyerne... glæd dig!

Her er en lille teaser på hvordan det er at hænge helt oppe under skyerne og hygge sig.

http://www.youtube.com/watch?v=FeT2brlWWgY

Vi ses på True...

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Aarhus Svæveflyveklub