31. oktober 2016 By In Klubben

Hej

Vores hjemmeside er ikke helt i topform, den blev smadret af et automatisk hacker angreb i sidste uge og jeg her enenu ikke fået repareret alt. Så bær over med at alle sider pt. ikke fungerer :-(

1. september 2016 By In Klubben

Kære Medlem

Hej, jeg er her endnu – det er længe siden jeg har været på banen med en ”State of the Nation” for AASvK. Jeg vil prøve at gøre det til en fast tradition ca. hver anden måned i fremtiden.
Det er i dag sidste sommerdag ifølge kalenderen og dermed også ved at være sidst på svæveflyvesæsonen – der er faktisk kun to måneder tilbage.
Sæsonen har indtil nu budt på megen flyveaktivitet. Flyvning i Frankrig i marts måned, DM i maj. I sommerferien var vi en masse i Tyskland og flyve. En rigtigt hyggelig uge i Lüsse, syd for Berlin med deltagelse fra andre klubber. Der har i ugen efter været sommerlejr i Kolding, som jo nu er tradition. Dette efterfulgt at SunAir Cup / Junior DM hvor klubben også var repræsenteret og Hans Christian igen blev Junior Danmarksmester – tillykke 
Derudover al den aktivitet, som sker på vores egen bane til hverdag og i weekend.
Vi har i klubben fået en masse nye medlemmer – nogle har allerede et certifikat og har meget erfaring andre er helt nye og er på vores skolingshold. Fælles for alle er at alle er velkomne i AASvK og vi glæder os meget til at dele de oplevelser, som svæveflyvning giver.

Vi har desværre i løbet af sæsonen oplevet et par gange hvor at vi været tæt på at noget kunne gå galt. Heldigvis gik det ikke så vidt, men det minder om at det vi gør og den måde vi agere på kan have ret alvorlige konsekvenser. Jeg er lidt ked af at bruge ordet held i den tidligere sætning, men jeg kan ikke finde et ord der passer bedre. At det er held at noget ikke går galt, er helt klart ikke acceptabelt og absolut noget vi skal agere på – instruktørgruppen er i gang. Regler og begrænsninger tror jeg ikke løser alt, men det er vigtigt vi hver i sær tænker over om det vi gør eller det vi ikke gør, er er fornuftigt og om det stadigt er fornuftigt om to minutter.
Det er min påstand at hvis vi gør som vi har lært, spørger hvis vi er i tvivl eller reagerer tidligt, hvis noget ikke går som det plejer, så kommer vi ikke til at opleve flere af den slag ubehageligheder. Vi skal passe på os selv, hinanden og klubben – det er alles ansvar.
Nok om det for nu.

I vinter fik vi tilskud til hangarbyggeri og her i løbet af sommeren faldt de sidste detaljer på plads og byggetilladelsen kom, således vi kan påbegynde forlængelse af vores hangar med 44 meter mod nord. Derved skulle der være plads igen i nogle år.
I denne uge modtager vi portskinner og spærfødder, som skal støbes ned. Der er kørt muld, hvor hangaren skal ligge.
Vi forventer at mærke op til udgravning nu her i weekenden. I samme weekend vil vi producere forskalling til brug ved støbning Vi forventer at grave / støbe i perioden 10. – 14. september, men dette afhænger meget af vejret.
Projektet er baseret på at vi i klubben selv ligger noget arbejde, så derfor er det vigtigt at du som medlem tager del i projektet og kommer og hjælper. Projektgruppen består primært af Lars Jensen, Kristian Hastrup og undertegnede.
Vi ved godt at det måske ikke er alle der måske føler sig helt på hjemmebane her, men vi vil sørge for at det nødvendige værktøj er tilstede. Vi vil så vidt muligt have en plan for dagen og der vil være den nødvendige instruktion.
Så meld dig gerne til projektet – vi vil prøve at lave en Doodle eller lign til det.
Vi kommer til at støbe en hverdag – vi ved at mange går på arbejde eller i skole, men vi kan godt bruge nogle folk til denne proces. Vi håber hvis alt går vel at vi kan rejse spær i slutningen af september.
Husk også at området bliver en byggeplads og der kan være ting som kan skarpe, spidse mv. Så det betyder også at man lige skal overveje tøj og fodtøj i forbindelse med byggeriet. Klubben sørger for handsker, briller, høreværn i fornødent omfang.

Vel mødt derude

De bedste hilsner,
Michael

2. maj 2016 By In Klubben

Henning Yde var født i og levede sin barndom i Randers. Han havde sin skolegang i Søren Møllers Gades skole, hvor han var en dygtig og vellidt elev, som efter sin skolegang kom i lære som elektriker hos Wilhelm Thomsen, Hadsten. Efter sin læretid fik han ansættelse hos Aifa, Århus, senere hos Elektro Nico, Randers og til sidst på togvognsfabrikken Skandia, hvor han arbejdede til sin pensionering.

Henning Ydes store fritidsinteresse var svæveflyvning. I drengeårene byggede og fløj han modelfly, men da han blev voksen, fik han lyst til selv at begive sig lufthavet i vold og meldte sig i 1959 ind i Viborg Svæveflyveklub og i 1962 flyttede han over i Østjysk Svæveflyveklub, Randers, som fløj fra Tirstrup flyveplads. I 1963 blev han instruktør og rigtig mange unge mennesker fra Randers og Djursland har fået svæveflyvecertifikat hos ham.

Omkring 1964 flyttede svæveflyveklubben i Århus fra Kirstinesminde flyveplads til Tirstrup flyveplads, hvor de 2 klubber fløj side om side indtil de i 1970 sammen byggede en ny svæveflyveplads ved Rosenholm slot og benyttede samtidig lejligheden til at slutte sig sammen til èn klub – Århus Svæveflyveklub. Henning Yde fik derved flere instruktørkolleger og det passede ham og de nye instruktører rigtig godt. I 1975 flyttede den sammenbragte klub tilbage til Kirstinesminde flyveplads, hovedsagelig på grund af de bedre termikforhold ved Århus, og i årene derefter var Henning Yde en trofast støtte ved udviklingen Århus Svæveflyveklub til en landets største svæveflyveklubber. I den periode deltog han i flere svæveflyve-eskutioner til Spanien. Henning Yde stoppede med flyvningen i 2004 efter at have fløjet 2200 timer og 30.000 km Klubben udnævnte ham til æresmedlem. I 2009 flyttede han på Vorup Plejehjem på grund af tiltagende sygdom. Her sov han stille ind den 13. marts 2016. Han efterlader en søster i Århus og en bror i Randers.

Preben Schmidt.

Svæveflyveinstruktør.

14. februar 2016 By In Klubben

Hej Aarhus Svævere

Det er næsten svært at forstå efter en lang vinter, men der er snart sæsonstart, faktisk allerede D. 5 marts.

Inden sæsonstarten er der generalforsamlingen D. 24 februar og PFT teori aften D. 2 marts, info om disse er udsendt, men begge arrangementer er kl 19 de pågældende dage i klubhuset.

Flyene begynder at være klar, der har været nok at se til med en del uforudsete reparationer heriblandt en større reparation af junioreren og ls-1 eren havde også mange skjulte skader da lakken kom af. og ja så kom der en Duo Discus T under taget som også kræver lidt arbejde.

Status på flyene er et DG-300 er synet og klar, de kommende 2 weekender skal vi have synet LS4, ASW-19, ASK-21 og Twin Astir.

Junioreren er også næsten klar og skal kun være et par dage mere i værkstedet.

LS1'eren skal have malet registreringsbogstaver og cockpit i de kommende dage, så den er også på vej. Men den bliver ikke klar til sæsonstart, håber på midt i marts.

Duo Discus (Fox X) er også på vej, der var også flere skjulte skader men tidsplanen er at sende papirerne til trafikstyrelsen først i marts og have den i luften medio april.

Ang omskoling til Duo Discus T så sætter vi timekravet til 100 timer i starten, ønsker man at blive omskolet så kontakt mig, jeg forventer at starte op med en fælles teori omskolings aften. Timeprisen på den bliv 400,- i 2016, og flyvetid over 4 timer pr flyvning gratis.

Som sagt så er det 3 uger til sæsonstart og vi er ikke klar endnu... Så jeg håber du/I vil komme de kommende weekender og give en ekstra hjælpende hånd med.

Banen er stadig våd men hastigt ved at tørre, vi har langt om længe fået repareret vores bane tromle så de kommende uger skal der bruges en del timer på traktoren til at få tromlet - banen trænger rigtig meget så der skal nok mindst 2 runder til.

Kom ud og hjælp der skal samles, synes, skrues, fejes, vaskes, poleres, ryddes op.

Ang hangar projektet så afventer vi nu endelig byggetilladelse fra kommunen og forventer at starte midt i april på at bygge. Der bliver lavet 4 nye sektioner, hvilket giver os en tiltrængt fordobling af vores hangar plads.

Vi ses

Mvh Lars Jensen

8. februar 2016 By In Klubben

Onsdag d. 2 Marts er der PFT Teori Aften for alle klubbens piloter inklusiv elever og instruktører.

Sæt allerede nu kryds i kalenderen deltagelse er obligatorisk...

Hvis man er forhindret så skriv en email til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den....

14. januar 2016 By In Klubben

Kære medlem

På mandagens bestyrelsesmøde diskuterede bestyrelsen fremdriften i vintervedligeholdelse af klubbens fly.
Det står klart at mange medlemmer deltager og mange af dem der deltager ser vi rigtigt meget. Desværre er der også enkelte medlemmer som har fløjet meget aktivt på klubbens fly, som vi overhovedet ikke har set, til trods for at man selv har haft mulighed for at booke sig på dagene. Det er rigtigt ærgerligt, for vi skal jo gerne hjælpe hinanden med opgaverne henover vinteren, når vi slider på materiellet om sommeren. Dette har vi allerede i klubben en regel om. Helt konkret så er hvert medlem bedt om at møde på fire dage fordelt hen over vinteren.
For at det skal være rimeligt for alle, så har bestyrelsen mandag den 11. januar besluttet flg.:

Et hvert medlem der i sæsonen 2015 har fløjet mere end 5 timer på klubbens fly, skal hjælpe på 4 dage af ca. 6 timers varighed. Er man syg, på ferie eller på anden måde væk, sørger man selv for at omplacere disse dage efter aftale med dagsleder.
Først efter denne indsats er lagt, kan man i sæsonen 2016 får PFT / checkstart, samt booke og flyve på klubbens fly.

Vi håber at alle medlemmer vil tage godt i mod dette.

Forhåndssvar på forventede spørgsmål:

Spørgsmål: Jeg har været syg eller bortrejst eller på anden måde udeblevet på de dage jeg har booket mig på. Kan jeg få PFT?
Svar: Naturligvis, dog først når du har udført din del af tjansen – det er dit ansvar som medlem at du også møde op de dage du har booket dig på.

Spørgsmål: Jeg har fået PFT for at vedligeholde mit certifikat og har for nuværende ikke meget tid til at flyve. Kan jeg få mit PFT?
Svar: Ja, vi er glade for at du stadig vedligeholder dit certifikat. Du kan godt få PFT hvis du flyver under 5 timer om året på klubbens materiel.

Spørgsmål: Jeg er privatejer og flyver kun på mit eget fly. Kan jeg få PFT uden at arbejde på klubbens fly?
Svar: Ja, det kan du godt

Spørgsmål: Jeg er instruktør eller underviser i klubben. Kan dette gøre det ud for vintervedligeholdelse?
Svar: Selv om at vi er rigtigt glade for at du udfører den slags opgaver, så er svaret nej.

På bestyrelsens vegne,

Michael

11. januar 2016 By In Klubben

I 2016 kommer tildeling af vagter til at foregå på samme måde som vintervedligehlodelse hvor man selv tilmelder sig.

Instruktion til systemet kan ses på dette link

Mere info vil foregå direkte fra vagtplanlæggeren på email og forum

16. december 2015 By In Klubben

Kære Medlem


Julen står for døren og derved er der ikke længe til 2015 er slut og 2016 begynder. 2015 har budt på megen aktivitet i Aarhus Svæveflyveklub, med flyvning i både ind og udland, for slet ikke at nævne Nytårskuren og Ildfesten.
I torsdags havde vi et medlemsmøde med Glögg, hvor vi kunne berette om nogle begivenheder, som utvivlsomt kommer til at gøre sæsonen 2016 til en noget anderledes sæson.
Bestyrelsen har igennem en årrække arbejdet på at løse nogle udfordringer med at løfte klubben til næste niveau. Den ene udfordring er at skaffe mere plads i hangaren. Den anden udfordring er at skaffe en tosædet flyver til videregående træning - gerne med motor. Det har vist sig at være svært at løse - vækst koster penge - og dem har vi manglet. Nu ser det dog ud som om der er løsninger på begge problematikker.
Til udvidelse af hangaren ´kunne vi i torsdags fortælle, at vi har modtaget tilsagn om et krone til krone tilskudsbeløb på kr. 540.000 fra Aarhus Kommune, anlægspuljen, under Sport og Fritid. Det er meget flot og noget der gør at vi bl.a. vil får mulighed for at få en større hangar.
DuoDiscus har siden 2007 været et ønske, men af primært økonomiske årsager ikke været en realistisk.
Lars Jensen har dog investeret i en DuoDiscus T, som brækkede vingerne sidste år. I Schweiz er der fundet en DuoDiscus, som gør det muligt at sætte andre vinger på den. De er netop afhentet og undervejs hjem. Flyet instrumenteres ud over standardinstrumenterne med 2x LX9000 og transponder og winglets. Det er vigtigt for mig at understrege at det er Lars' flyver, men det er planen at der indgås en aftale med klubben omkring brug, vedligeholdelse og ikke mindst afregning. Vi forventer at flyet er flyvene omkring april måned.
På klubbens vegne er jeg meget tilfreds med at vi kan banke to milepæle i på en gang. Det giver mange nye mulighed for alle medlemmer.
Det betyder dog også at vi har rigtigt meget vi skal nå henover vinteren. Både med S-teori og på værkstedet, så vi har brug for alle hænder i den kommende tid – også gerne i juleferien. De forskellige opgaver vil bliver annonceret på aasvk.dk, Facebook og som noget nyt SMS. Jeg håber at alle medlemmer vil bakke op omkring det og give en ekstra hånd.
Vedr. byggeprojekt, så er det på dagsorden til første bestyrelsesmøde i januar, hvor vi udpege en projekt- og styregruppe. Vi har stadig nogle ting der skal gå op men, vi håber på at vi tage første spadestik i løbet af januar måned.
Jeg håber vi ses i klubben i løbet af juleferien og ikke mindst til Nytårskuren, den 16. januar.


Til slut vil jeg på bestyrelsens vegne ønske alle medlemmer en Glædelig jul og et godt Nytår.


Michael

15. oktober 2014 By In Klubben

Flyvesæsonen er desværre ved at være ovre og det er tid til at komme igang med vintervedligeholdelsen af vores materiel. Vintervedligeholdelsen af klubbens materiel foregår primært i weekenderne fra kl 10-17 i månederne november, januar og februar. Der vil hver dag være en dagsleder, som er instrueret i hvad der skal laves, herudover skal der være et arbejdshold på 5 personer. Dette giver at hvert medlem skal afsætte 5 weekend dage til vintervedligeholdelsen (Som også er en rigtig god anledning til at finde ud af mere om hvordan flyene fungerer)

Der bydes ind på dage via doodlen som findes her http://doodle.com/rrby8htpvrmme6sc

De første 2 weekender bliver der lavet vintervedligeholdelse på TR, herefter bliver den sat i opvarmet hangar på Chr Hede da de skal låne vores vogn for at få deres 21'er malet om i Polen. Herefter tager vi resten af klubbens fly og materiel på skift.

Vintervedligeholdelse af materiellet har også en papirmæssigt ret stor side (ARC Review), derfor er enkelte medlemmer dedikeret til denne del for både private og klubfly. Denne har vi fokus på skal være afleveret  og afsluttet inden nytår.

Private fly skal primært lave vintervedligeholdelse i december måned fra 1. december til 4 januar, hvor værkstedet vil være ryddet for klubfly.

Koordinator for vintervedligeholdelse
Lars Jensen

ARC Review
Anders Borbye
Michael Rasmussen

Dagsledere (Dagsleder doodle kan ses på http://doodle.com/vwnfg2ikh2rfns6p)
Kristian Hastrup
Martin Broesbøl
Michael Fog
Mikkel Als
Morten Mikkelsen

Arbejdshold
Alle øvrige aktive medlemmer

Mvh Lars Jensen

 

 

 

2. oktober 2014 By In NBEG / BEG Teori

Vi laver et ekstra ekstra opstartskursus til BEG + NBEG d. 13 oktober kl 19-22 - da flere var forhindret i at deltage, herefter kører der træningsaftener tirsdag og torsdag aften kl 19-22 i oktober og november, med 1. trænings aften d. 14 oktober.

Prisen er samlet ca. 3.000 til kurset og prøven hos trafikstyrelsen.

Tilmelding til Lars på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. / SMS 20472263

Side 1 ud af 29

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Aarhus Svæveflyveklub